14-07-2014 door Paulo Soares

Vakantie Workout Strand 2014

Ook tijdens mijn vakantie in het buitenland wil ik kunnen sporten. Het samenzijn met mijn gezin vind ik het belangrijkst tijdens de vakantie. Sporten kan wat tijd in bezit nemen en daarom heb ik een aangepaste workout schema. Je kunt in de ochtend bijvoorbeeld een intensieve vakantie workout afwerken van maximaal 20 minuten terwijl de rest nog slaapt. Op deze manier stoor je de dagplanning bijvoorbeeld niet. Geen enkel excuus om niet te sporten tijdens jouw vakantie. Voor mij staat bewegen gelijk aan energie. En juist energie heb ik nodig om indirect meer van mijn vakantie en leven te genieten.

Voordat ik begin met het sporten maak ik eerst een rustige wandeling met mijn hond over het strand. Ik zoek een goede plek waar ik ongestoord en rustig plekje mijn workout kan uitvoeren. De workout is zeer kort maar ook zeer intensief. Ga ervoor, satisfaction guaranteed!

Tijdens vakanties kies ik voor een kort maar krachtige workout : Tabata.

Tabata is een workout van korte intervallen met een hoge intensiteit. Bij de Tabata training is het zinnig om een stopwatch bij de hand te houden, want deze workout methode draait helemaal om timing. De formule van Tabata training bestaat uit 20 seconden werken gevolgd door 10 seconden rust, wat 6 tot 8 keer wordt herhaald (tussen 3 en 4 minuten in totaal). De 20/10 verhouding zal zowel de aerobe als de anaerobe metabolische paden harder en effectiever trainen dan langere periodes van sporten.

De kort intervallen tijdens een Tabata training dwingen het lichaam om te blijven bewegen voordat het hersteld is van de vorige set. Om het maximale eruit te halen moet er in die 20 seconden dus super hard gewerkt worden door zoveel moeten er zo veel mogelijk herhalingen uit te voeren.

 

20 minuten Tabata workout

  1. Push ups
  2. Jump squats
  3. Burpees
  4. Sit ups
 

Begin met push-ups. Geef 20 seconden alles. Rust 10 seconden en terug naar 20 seconden push-ups. Na 8 sets pushups rust je een minuut en ga je verder met jump squats en herhaal je de reeks van 20 seconden met 10 seconden rust. Zodra je 8 sets jump squats hebt gedaan rust je een minuut en doe je de burpee's. Als laatste doe je de situps. Als je nog ruimte hebt trek je een sprint tot je niet meer kan.

Delen mag..
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page